Πανηγύρι τ΄Αη Γιαννιού - πανηγύρι άφθαρτο στο χρόνο

ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ Τ΄ ΑΗ ΓΙΑΝΝΙΟΥ - ΠΑΝΗΓΥΡΙ, ΑΦΘΑΡΤΟ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ…

Επειδή ποτέ δεν έπαψε να πλανάται σ’ αυτό το χώρο η μορφή του Τάκη Πλούμα, του θρυλικού Μπαταριά που τόσο πολύ αγάπησε ο συντοπίτης μας Μιλτιάδης Μαλακάσης κι αγαπήθηκαν απ’ όλο τον Πανελλήνιο μέσα απ’ τη ρίμα του…

Συνέχειά τους οι νέοι και οι νέες, που με απαράμιλλο ζήλο ζωντανεύουν το έθιμο, παρωθούμενοι από ανεπιτήδευτη αγάπη για τον τόπο και τις παραδόσεις τους.

Επειδή ποτέ δεν έπαψε ενάντια στο αλλοτριωτικό, χρησιμοθηρικό, ατομικιστικό κλίμα των ημερών ο θεσμός της  αυθόρμητης συλλογικής προσφοράς, όπως παλιά, τότε που δεν υπήρχε ψυγείο κι ήταν άγραφος νόμος ο ιδιοκτήτης του ζώου να το τεμαχίζει σε τέσσερα κομμάτια και να μοιράζει τα τρία, έτσι και τώρα στο Πανηγύρι τ’ Αι-Γιαννιού η συνήθεια συνεχίστηκε, τ’ από καρδίας φιλέματα από τις νοικοκυρές και τους νοικοκυραίους του τόπου.

Επειδή, σα να συμμετείχε κι η φύση σε τούτο το χαροκόπι –έλαμπε η Βαράσοβα σαν αρχαία αυτοκράτειρα, επιβλητική, περήφανη, με το χρυσό φεγγάρι στην κορφή και την ασημένια θάλασσα στα πόδια της- κι επειδή μια τέτοια εικόνα εκτός απ΄ την άφατη χαρά που σου προσφέρει, δεν μπορεί παρά να σου υπενθυμίζει την μηδαμινότητα της ανθρώπινης ύπαρξης μπροστά στο φυσικό μεγαλείο, τις υλικές χίμαιρες, τη θνητή προσωρινότητα, την καταστροφικότητα  της ύβρεως. «Σώπα, άκουε και ρώτα, γείρε, αν θέλεις να υψωθείς» ακούγεται από τα πέρατα του χρόνου η φωνή του ποιητή, που στο φέρετρό του ακουμπούσε όλη η Ελλάδα.

Γι’ αυτό γιορτάζουμε…

Αλλά κι επειδή οι ρίζες του παρόντος βρίσκονται στο παρελθόν και του μέλλοντος στο παρόν , επειδή η παράδοση συνδέει τις γενιές μεταξύ τους, επειδή:

«Χρωστάμε σ’ όσους ήλθαν, πέρασαν, θα’ ρθουν  και θα περάσουν, κριτές θα μας δικάσουν οι αγέννητοι, οι νεκροί»

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΤΟΥ ΑΙ-ΓΙΑΝΝΙΟΥ

Στην όμορφη, πανάρχαια και σημαντική της Αιτωλίας, την Καλυδώνα, στα γεωγραφικά όρια της οποίας ανήκει η κωμόπολή μας, το Ευηνοχώρι, γιορτάζουμε στις 24 Ιουνίου κάθε χρόνο το πανηγύρι του Αι –Γιαννιού. Η γιορτή αυτή όμως δεν είναι σαν τις άλλες, έχει μια ξεχωριστή αίγλη.

Γιατί μαζί με τον Άγιο τιμώνται και οι ήρωες της εξόδου του Μεσολογγίου. Η ξακουστή «Πετρήεσσα» λοιπόν όπως ονομάζεται η Καλυδώνα στον Όμηρο, ήταν ο ένας στόχος, το όνειρο των Πολιορκημένων, γι’ αυτό και το πανηγύρι του Αι-Γιαννιού, μαζί με της Αγια-Αγάθης και του Αι-Συμιού.

Οι τρεις αυτές τοποθεσίες, τα τρία αυτά σημεία είχαν οριστεί ως τόπος αντάμωσης των «Ελεύθερων Πολιορκημένων» του Σολωμού, αυτών που θα επιζούσαν μετά το μακελειό, για να ακολουθήσουν το δρόμο της προσφυγιάς.

Πιστοί στις αξίες του Ελληνισμού, του Χριστιανισμού και της Παράδοσης και απονέμοντας συγχρόνως φόρο τιμής στους πατέρες των πατεράδων μας, αφιερώνουμε τούτες τις γραμμές σ’ εκείνους, τους συμπατριώτες μας, στους θιασώτες τούτου του εθίμου, που στη μνήμη τους τέτοιες μέρες δεν μπορεί παρά να ‘ρχονται οι όμορφες θύμησες του πανηγυριού του Αι-Γιαννιού.

Με την παραπονεμένη φωνή του γύφτου, την σμιλεμένη από τους καημούς και τις κακουχίες, το ζουρνά που εκφράζει μοναδικά και ανεπανάληπτα τη στέρηση, τα βάσανα εκείνων που έδωσαν τη ζωή τους για να ‘μαστε εμείς λεύτεροι και τη συμμετοχή των μικρών και μεγάλων, πέφτει η αυλαία της γιορτής.

Τιμή στους παλαιότερους, συγχαρητήρια στους νεότερους, τους ενσαρκωτές των ιδανικών των πατέρων μας.

Κώστας Β. Παπατσίρος

Ευηνοχώρι στης παράδοσης τα μονοπάτια

Καθημερινά Νέα

Μούρκος apartments Κρυονέρι

Ταβέρνα ΜΙΜΟΖΑ Κρυονέρι