Φωνές νερού μυριάδες 

Myriads of water voices

nero


Νερό (ν) - <νηρόν


Ουδέτερο του μεταγενέστερου επιθέτου νηρός, πρόσφατος, φρέσκος, συνηρημένος τύπος του Αρχαίου νεαρός.

Η λέξη απέκτησε την σημερινή της σημασία από τη συνεισφορά νεαρόν / νηρόν ύδωρ, στην οποία το επίθετο υπερίσχυσε του ουσιαστικού και το αντικατέστησε στην καθημερινή ομιλία.

Γ. Μπαμπινιώτης, Λεξικό της νέας ελληνικής γλώσσας.

Ύδωρ γλυκύ, νεαρόν  ύδωρ, νερό. Σαν τα χθόνια μαντικά νερά, οι λέξεις μιλούν από τους ήχους τους  αναδύονται νοήματα και εικόνες. Στον πυρήνα της ιστορίας κατοικεί ο συμβολικός λόγος της μυθοπλασίας της τελετουργίας, της μαγείας και της ποίησης.

Αυτός που επίμονα εικονογραφεί την πολυσημία των λειτουργιών του νερού, επαναλαμβάνει την απόλυτη εξάρτηση του ανθρώπου από της υδάτινες πηγές, υποδεικνύει την αναγκαιότητα αυτές να διατηρηθούν διαυγείς και ζωογόνες.


Το νερό, ο τόπος, οι άνθρωποι

1nero2


Το νερό οδήγησε τα βήματα των ανθρώπων, τις επιλογές τους για μόνιμη εγκατάσταση, συνέβαλε στην διαχείριση των καλλιεργήσιμων εδαφών, στην επιβίωση των κοπαδιών.

Έκανε εύφορη και εύκαρπη την Γή, φιλόξενο ένα τόπο. Πλάι σε ποτάμια και πηγές γεννήθηκαν οι πρώτοι οικισμοί και με την χάρη των υδάτων άνθισαν οι πόλεις και ο πολιτισμός τους.

Με τον καιρό, φράγματα και μεγάλα εγγειοβελτιωτικά έργα άρδευσαν τις καλλιέργειες, υδραγωγεία έφεραν το νερό από μακριά, οι κρήνες η καρδιά της πόλης, ενώ οι στέρνες διαφύλαξαν τη δροσιά της βροχής.

Το νερό που κίνησε φτερωτές και μύλους, πολλαπλασίασε την ανθρώπινη δύναμη αλλά κυρίως κινητοποίησε την εφευρετικότητα επινοητικότητα του νού, χαρίζοντας στις κοινωνίες τεχνογνωσία και επιστημονική σκέψη.

Και πάλι το νερό ταξίδεψε τους ανθρώπους και τους έδειξε πόσο μεγάλος μπορεί να είναι ο κόσμος, πόσο απέραντος ο ουρανός στον υδάτινο καθρέπτη.


Ύδατα ευλογίας και χάριτος

1nero3


Το νερό δεν συνδέθηκε μόνο με την υγιεινή και την περιποίηση του σώματος. Καθώς πηγάζει από τα έγκατα της Γής. Αποτέλεσε βασικό στοιχείο θρησκευτικών τελετουργιών που με την μεταφορική έννοια της κάθαρσης αποσκοπούσαν στην υγεία της ψυχής.

Το νερό είναι πάντοτε παρόν στον αξαγνισμό, τις μυητικές τελετές, την θεραπεία και την μαντεία – ακόμη και στην συνομιλία με την αιωνιότητα : ήρωες των μύθων και των παραμυθιών αναζήτησαν μάταια το νερό της ζωής, το αθάνατο νερό, που ξεδιψάει την άνυδρη έρημο του θανάτου.

Στον φανταστικό κόσμο των δοξασιών και των συμβόλων το ευμετάβλητο της ροής των ποταμών τροφοδότησε εικόνες από ισχυρούς και απρόβλεπτους δαίμονες, ικανούς να αλλάζουν διαρκώς μορφή, άλλοτε προσφέροντας την αφθονία και άλλοτε προσφέροντας την καταστροφή. Αντίθετα οι αναβλύζουσες πηγές και οι ήμερες λίμνες κατοικήθηκαν από δροσερά κορίτσια, τις ναιάδες του αρχαίου ελληνικού μυθολογικού τοπίου, τις νεράιδες των παραμυθιών.


Το νερό πηγή έμπνευσης

1nero1


Τα έργα της τέχνης μαρτυρούν με τον τρόπο τους μια απόπειρα διαφορετική να δαμαστή το νερό, ύλη κατεξοχήν ρευστή και διάφανη, άπιαστη, χωρίς σχήμα και περίγραμμα.

Οι καλλιτέχνες άντλησαν από της ξεχωριστές ιδιότητες του νερού και το αξιοποίησαν ως θέμα, ενίοτε μάλιστα και ως υλικό. Θέλησαν να αποδώσουν την δυναμική του αστάθεια, την αέναη κίνηση, την ατέρμονη αλλαγή. Γοητεύτηκαν από την εικόνα του και τις αντανακλάσεις των άλλων μορφών στην επιφάνεια του.

Εμπνεύστηκαν  από τους συμβολισμούς που συνδέθηκαν με τον υδάτινο κόσμο και τα μυστηριώδη πλάσματα, πραγματικά, η φανταστικά, που τον κατοικούν. Ύμνησαν την ζωογόνο δύναμη του νερού, την ομορφιά που χαρίζει στην φύση, μιλώντας συνάμα για την προστασία του – ώστε να μην στερέψει, η δροσερή ανάσα του κόσμου…


Εξ ύδατος άδουσα ροή…


Του νερού η κελαριστή φωνή ανακαλεί κείμενα, εικόνες του κόσμου την ώρα που γεννιέται χλωρός και άσπιλος , εικόνες του παραδείσου.


Νερά καθάρια και γλυκά, νερά χαριτωμένα,

Χύνονται μες στην άβυσσο την μοσχοβολισμένη,

Και παίρνουνε  το μόσχο της, κι΄ αφήνουν τη δροσιά τους,

Κι΄ ούλα στον ήλιο δείχνοντας, τα πλούτια της πηγής τους,

Τρέχουν εδώ, τρέχουν εκεί, και κάνουν σαν  αηδόνια,

Έξ  αναβρύζει κι΄ η  ζωή σ΄ γή, σ΄ ουρανό σε κύμα,

Αλλά στης λίμνης το νερό, π΄ ακίνητο  ΄ναι  κι΄ άσπρο,

Ακίνητ΄ όπου κι΄  αν  ίδής, και κάτασπρ΄ ως τον  πάτο,

Με μικρόν ίσκιον άγνωρον έπαιξ΄ η πεταλούδα..

 

Διονύσιος Σολωμός , Ελεύθεροι Πολιορκημένοι.

Σχεδίασμα Γ΄. Ο πειρασμός.

 

Πηγή :

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Υπουργείο Πολιτισμού το καλοκαίρι του 2010 στις Ρωμαικές  θέρμες (Άγιος Θωμάς Μεσολογγίου) από την ΛΣΤ΄ εφορία κλασικού αρχαιοτήτων (έδρα το Μεσολόγγι).


   

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

28η Οκτωβρίου 1940. Χιλιάδες έδωσαν τη ζωή τους για την πατρίδα. Η αξία της θυσίας ανεκτίμητη. Η Ελλάδα τιμάει σήμ...
Την Δευτέρα 2/10/2017 το Δημοτικό σχολείο Ευηνοχωρίου επισκέφτηκε το Δημοτικό σχολείο Γαλατά και από κοινού οι μ...
Ξεκινούν από την Κυριακή 1/10/2017 και ώρα 17:00 στο σνακ μπαρ το “Στέκι” (παλιό ενδιάμεσο) τα εβδομαδιαία ραντεβού...
   

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σε λίγες ημέρες θα απολαμβάνουμε τις νέες δημιουργίες μαγειρικής μέσα από το βιβλίο του δικού μας Μποχωρίτη ...
Μια όμορφη φθινοπωρινή απόδραση έζησαν τα μέλη και οι φίλοι του Πολιτιστικού συλλόγου Ευηνοχωρίου Η Αρχαία Κ...
Από το Πνευματικό Κοινωνικό & Αθλητικό Κέντρο του Δήμου Ιερής Πόλης Μεσολογγίου, ανακοινώνεται η πρόσληψη ...
   

ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ VIDEO

Το Χοροστάσι Ευηνοχωρίου στην Ερατεινή Φωκίδος.  ...
VIDEO απο τα αριστεία μαθητών και χοροί στο &E...
VIDEO Ιπποδρομίες στο Εξωκλήσι του Αγίο&ups...
   

Τελευταίες Εκδηλώσεις

   

Τελευταίες Ειδήσεις - Νέα

   
© evinochori-kalidona.gr